martes, 18 de noviembre de 2014

Quadernets, llibres, editorials...



De vegades, una no treballa del tot com voldria fer-ho. Les mestres que, per desgràcia, canvièu d'escola sovint segur que vos sentireu identificades amb mi.
Hi ha moltes coses que influeixen: els equips docents, els equips directius, l'horari dels especialistes, étc... però hui volia fer una reflexió sobre l'ús dels materials editorials, és a dir, dels quadernets, dels mètodes, de les tedioses maletes que utilitzem a les escoles.

Són llamatives, vistoses, en tot moment està clar el que s'ha de fer, ens faciliten la programació didàctica del curs, les fitxes dels alumnes són en color, a més a més tenen contes, material per a l'aula, recursos digitals i un munt d'avantatges motivadors. Però... cada vegada més, jo em sento nyugada, esclava dels llibres, pressionada per omplir totes eixes fitxes (que són una quantitat immensa), ja que les famílies les han comprades i no pots deixar-les a banda i dedicar el temps a les coses que veritablement importen.

I, és una contradicció. Perquè tu saps que els xiquets aprenen a parlar parlant, que aprenen els números contant, que aprenen a viure vivint, que aprenen a dibuixar dibuixant, que aprenen... jugant... i ahi els tens, seguts a les cadiretes omplint fitxes a tota hora, fitxes, a més, disenyades per un equip editorial que no coneix als teus alumnes, els seus interesos, les seues peculiaritats...

I mentres omplim fitxes no hi ha temps moltes vegades per seure tranquilament a l'estora, contar contes, jugar per racons, fer tallers, eixir al pati a agafar fulles i contar pedretes, disfressar-se, fer endevinalles, gaudir de tantes coses a l'aula...

Si, és una contradicció, anem a contrarellotge, i el material que hauria de facilitar-nos la tasca ens la fa més dificil, restant temps al veritable temps d'aprenentatge.
Així que, de vegades, una no treballa del tot como voldria fer-ho. I ha de buscar dins de l'horari, cada vegada més omplit d'especialitats i hores perdudes, xicotets espais per a que els xiquets juguen, manipulen, descobreixen, aprenen...

Però, gairebé, eixos xicotets moments fan que continues buscant raconets màgics on l'aprenentatge sorgix de veres i fan que no oblides en quina direcció has de caminar com a mestres d'Educació Infantil.

No hay comentarios:

Publicar un comentario